Ryż biały czy ryż brązowy?

Jeśli zmieniasz swój tryb żywienia, na pewno zastanawiasz się, jakie produkty węglowodanowe wybrać do nowej diety. Odpowiedź nie będzie prosta, ponieważ wiadomym jest, że najlepsza dieta to ta, która jest zróżnicowana. Dobrze mieć jednak coś sprawdzonego, co przyda się w takie dni, kiedy naprawdę nic nie będzie chciało nam się robić.
Zdrowe węglowodany
Osoby, które są aktywne fizycznie bardzo często decydują się oprzeć swoją dietę na ryżu. Czy taki wybór jest słuszny? Ryż przecież nie jest jedynym dobrym źródłem węglowodanów, ma swoje wady. Podobnie jak każdy produkt… jaka jest przewaga ryżu nad innymi źródłami węglowodanów?
Zalety ryżu
Ryż jest produktem łatwostrawnym i nie wywołuje alergii. Nie ma w nim również zbyt wiele zbędnych substancji. Z powodzeniem stosują go osoby na diecie bezglutenowej. A poza tym istnieje naprawdę wiele gatunków ryżu, z których możemy wybierać i tworzyć obiady nawet przez cały miesiąc.
Do mitów należy fakt, że osoby aktywne fizycznie powinny jeść jedynie ryż brązowy, uznany za „zdrowszy”, bo ryż biały powoduje przybieranie na wadze. A co z innymi gatunkami?
Ryż brązowy
Brązowy ryż od białego różni to, że jest mniej oczyszczony, dzięki czemu zawiera więcej składników odżywczych. To dobre źródło witamin z grupy B, witaminy E i K, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, cynku, miedzi, selenu i żelaza. Odmiana brązowa ma również niższy indeks glikemiczny (IG 50). Wadą jest długa obróbka, ponieważ przeważnie trzeba go gotować nawet do 30 minut. Co ciekawe, w ryżu brązowym znajdziemy kwas fitynowy, który wiąże minerały i tworzy z nimi sole zanim zabierze się za to organizm. Co za tym idzie – kwas fitynowy wpływa na pozbywanie się z naszego organizmu metali ciężkich, jest silnym przeciwutleniaczem i działa przeciwnowotworowo. Ale nie poleca się spożywania nadmiernych ilości brązowego ryżu u osób cierpiących na anemię (bo kwas fitynowy czyści organizm też z „dobrych” minerałów).
Ryż biały
To produkt lekkostrawny, nieobciążający układu trawiennego (mniej niż brązowy). Dlatego tak często poleca się go dzieciom, alergikom, osobom chorym czy tym wracającym do zdrowia. Chętnie sięgają po niego sportowcy, szczególnie w dni treningowe – ponieważ dzięki spożywaniu białego ryżu, dostarczana jest odpowiednia ilość energii bez obciążania układu pokarmowego. W białej odmianie ryżu nie ma też wspomnianego wyżej kwasy fitynowego, ale także innych witamin i minerałów, w które obfituje ryż brązowy. Coś za coś, jak zawsze.
Do wyboru mamy również ryż paraboliczny, jaśminowy i dziki. Każdy z gatunków ma swoje wady i zalety, ale zdecydowanie warto się temu przyjrzeć.

Autor