Lemoniada meksykańska

Nasiona chia od dłuższego czasu cieszą się popularnością. I nie bez powodu – zawierają naprawdę imponujące ilości składników odżywczych, a na dodatek można je dodawać do wszystkiego. Nie trudno się domyślić, że przy takich zdolnościach natychmiast zyskały wielu zwolenników zdrowego żywienia.
Szałwia hiszpańska, czyli nasiona chia
Nasiona te znane są głównie jako dodatek do spektakularnych deserów. Na bazie mleka migdałowego, właśnie nasion chia i musów owocowych można zrobić przepyszne i zdrowe słodkości, które na pewno podbiją podniebienia najbardziej wymagających osób. Ostatnio popularność zdobywa jeszcze jeden przepis – tym razem na napój chia fresca, pochodzącego wprost od plemienia Tarahumara, zamieszkującego stan Chihuahua w Meksyku.
Chia fresca
Znana również pod nazwą „iskiate” to popularna meksykańska lemoniada. Co ciekawe, uznawana jest również za napój biegaczy, ponieważ to właśnie ci zainspirowali się niebywałymi sukcesami biegowymi ludzi należących właśnie do wspomnianego plemienia.
Meksykańska lemoniada robiona jest z połączenia nasion chia, soku z limonki, wody mineralnej plus jakiegoś dosładzacza, oczywiście w wersji opcjonalnej. Chia fresca można dosłodzić miodem lub syropem klonowym, a na pewno zyska jeszcze lepszy smak! Nie trzeba chyba nikomu mówić, że ten napój to idealna opcja na upalne lato, kiedy potrzebujemy dodatkowego nawodnienia organizmu. Nasiona chia pochłaniają dużo wody, aby napęcznieć, czasami nawet tyle, by uzyskać dziewięciokrotność własnej objętości! To dlatego są tak dobrym sposobem na uzupełnienie wody nawet podczas wzmożonego wysiłku fizycznego. Lemoniadą meksykańską można też zastąpić poranne picie wody z cytryną, bo oprócz poprawienia metabolizmu gwarantuje dodatkową porcję energii, często mówi się o tym napoju jako o „naturalnym dopalaczu”. Z powodzeniem można stosować zamiast kawy.
Jakie wartości odżywcze ma meksykańska lemoniada?
Jak już wspominaliśmy, same nasiona chia są bombą witaminową. Dlatego w połączeniu z limonką biją na głowę inne napoje: ogromne ilości kwasów omega-3, omega-6, białka, wapnia, żelaza, cynku, błonnika i przeciwutleniaczy – a wszystko to wpływa na prawidłowy rozwój masy mięśniowej i obniża poziom cholesterolu (co za tym idzie, obniża ryzyko wystąpienia chorób serca).
Jak zrobić napój chia fresca?
Potrzebujemy łyżkę nasion chia, 250 ml wody mineralnej, łyżeczkę soku z limonki oraz opcjonalnie łyżeczkę miodu lub syropu klonowego. Wszystkie składniki trzeba połączyć i energicznie pomieszać, po czym odstawić na kilka minut (nasiona chia potrzebują chwili by napęcznieć). I gotowe – życzymy smacznego!
 

Autor